Positieve effecten van bewegen en gezonde voeding

Regelmaat is alles

Net als bij veel aspecten van je leven is regelmaat ook voor je eetpatroon heel belangrijk. Voor een constante energieverdeling op de dag, moet je 5 of 6 keer per dag een kleine portie gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen. Als je dit combineert met regelmatig bewegen of sporten, word je energieker en productiever!

Goed voor je hersenen en geheugen

Sporten is ook belangrijk voor je hersenen. Het zorgt namelijk voor belangrijke herstelprocessen. Zo stimuleert beweging het aanmaken van nieuwe hersencellen en de groei van de verbindingen tussen je hersencellen. Regelmatig sporten zorgt er daardoor voor dat je minder geheugen- en concentratiestoornissen hebt.

Ook verkleint sporten de kans op psychische problemen zoals depressies én heeft sport een positief effect op je cognitieve functies. Zelfs mensen met (beginnende) dementie kunnen met sporten het proces van de ziekte vertragen.

Meer energie

Van sporten krijg je meer energie. Hart en longen worden aan het werk gezet en je bloedcirculatie verbetert. Al na een paar weken regelmatig sporten voel je je energieker en krijg je meer zin in dingen. Zeker in het begin is het nog lastig om voor te stellen, maar juist daarom is het belangrijk om consequent te zijn en tóch te gaan.

Minder stress

Sporten kan ook stress in positieve zin beïnvloeden. Na het sporten verlaagt de hoeveelheid activiteit in gespannen spieren. Daardoor ben je vaak minder nerveus, gejaagd of hyperactief na het sporten.

En natuurlijk zorgt sport ook voor ontspanning. Na een sport- of beweegsessie treedt er een zogenoemde endorfine-respons op: er komen stofjes vrij in je hersenen (zoals endorfine) die zorgen voor een betere stemming en een meer ontspannen gevoel.

En los daarvan: het gevoel dat je gesport hebt, draagt op zich al bij aan meer eigenwaarde en een goed gevoel!

Een soepelere overgang

Ook voor vrouwen in de menopauze is het van belang om te blijven bewegen. Door te sporten vul je namelijk het hormoontekort aan dat tijdens de overgang optreedt. Verder kan regelmatig sporten het aantal opvliegers met een kwart verminderen. Door het vrijkomen van verschillende hormonen krijg je een goed gevoel en nemen je (eventuele) depressieve klachten en onrustgevoelens af.

 

Sterkere botten

Vanaf je dertigste worden je botten brozer. Sporten vertraagt dit proces en draagt daarom bij aan het ontwikkelen en behouden van sterke botten. Bij een regelmatige belasting wordt nieuw botweefsel aangemaakt.

Het hoeft daarbij niet altijd om stevig sporten te gaan: ook activiteiten als tuinieren of gewoon trappen lopen zijn prima.

Verminderen van PMS

Endorfine, ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd, komt vrij bij lichamelijke inspanning. Het helpt om depressiviteit tegen te gaan en zou ook kunnen bijdragen aan het terugdringen van premenstruele pijn bij vrouwen.

Uit onderzoek blijkt dat vooral cardiotraining in de periode voor je menstruatie, uitermate effectief werkt. Niet alleen nemen depressieve gevoelens af, je hebt ook minder last van pijnlijke borsten, angstgevoelens en stress én je houdt minder vocht vast.

Een gezond hart

Je hart is een spier. En net als alle andere spieren, kun je ook deze spier trainen. Een hart in goede conditie is essentieel om je goed te voelen. Hoe sterker je hart, hoe beter je functioneert.

Door regelmatig te bewegen train je je hart en dring je het risico op hartaandoeningen terug.

Een gezondere huid

Tijdens het sporten verhoogt je hartslag en daarmee de bloedcirculatie. Daardoor komen er meer vitaminen, mineralen én zuurstof in de haarvaten, waaruit je huid weer zijn voedingsstoffen haalt. De beste manier om een jonge en natuurlijke teint te krijgen is dus je hartslag omhoog te krijgen en de bloedcirculatie goed te laten doorlopen!

Tevens stimuleert voldoende lichaamsbeweging je huid om collageen aan te maken, een stof die je huid elastisch en sterk houdt.

Een gezonde spijsvertering

Door lichaamsbeweging gaat je lijf harder werken. Je hartslag en energieverbruik gaan omhoog, zodat ook je spijsvertering sneller gaat werken. Daarmee stimuleer je dus de gezondheid van je darmen. Ook stijgt door regelmatig sporten je stofwisseling. Wie meer beweegt, verbrandt meer calorieën, zowel tijdens als na de beweging. Hoe sneller je stofwisseling, hoe gemakkelijker je op gewicht blijft!

Overtuigd?

Neem vrijblijvend contact met me op!

Maak een afspraak